De kracht van een driejarige groep

 

Op School 59 werken wij in driejarige groepen. Dit betekent dat er een groep kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar zit. Wij hebben onze groepen verdeeld in de onderbouw (groep 1/2), de middenbouw (groep 3/4/5) en de bovenbouw (groep 6/7/8).
Onze groepen zijn gesloten. Dit houdt in dat bijna alle lessen gegeven worden in de eigen groep.
Op dit moment worden de WO vakken, (natuur, aardrijkskunde en geschiedenis) af en toe geclusterd gegeven. De kinderen van groep 5 gaan dan naar de bovenbouw. 

Het grote voordeel van de meerjarige combinatiegroepen, is het geven van intensieve instructiemomenten. De leerkracht zit met ongeveer 8 kinderen tegelijkertijd een instructie te geven over bijvoorbeeld een nieuwe spellingcategorie of een nieuwe rekensom. De leerkracht kan op deze manier direct goed afstemmen op de behoefte van ieder kind. 

De cultuur in de groep komt gemakkelijker tot stand, omdat er ieder jaar maar 1/3 deel van de groep doorgaat naar een nieuwe groep. Het grootste deel van de kinderen blijft in dezelfde groep. De kinderen zijn afwisselend eens jongste, middelste en oudste en ze nemen de daar bijbehorende rollen ook afwisselend aan. De rol van hulpgever en hulpvrager. Deze mooie rolverdeling zorgt ook voor een prachtig besef bij kinderen. Een kind in groep 5 dat veel moeite heeft met het maken van z'n eigen rekensommen, kan bijvoorbeeld al wel een kind van groep 3 helpen. Binnen de driejarige groepen leren de kinderen van en met elkaar.

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Door op ‘Akkoord’ te klikken of door te gaan met gebruik van de website ga je akkoord met het gebruik van deze cookies.


Of klik hier voor meer informatie.